een team vol passie voor onderwijs!

Stichting Wisselkracht | Een team vol passie
In the Classroom

Onze missie

De missie van Wisselkracht is gebaseerd op de overtuiging dat er kansen liggen voor de verbetering van de onderwijskwaliteit door in te zetten op het versterken van de samenwerking en kennisdeling tussen scholen. Bovendien raakt het programma van Wisselkracht ook aan een groeiende behoefte van onderwijsprofessionals om zichzelf te blijven ontwikkelen, hun horizon te verbreden en meer arbeidsmobiliteit te kunnen genieten.

Onze visie

Wisselkracht streeft de visie na om de kwaliteitsverschillen tussen scholen te verkleinen, het aantrekken en behouden van talent te stimuleren en de flexibilisering in het onderwijs aan te jagen. Zo leveren wij een positieve bijdrage aan de kansengelijkheid, verminderen van (de impact van) het lerarentekort en het creëren van oog voor de individu. Kortom, Stichting Wisselkracht probeert het Nederlandse onderwijs weer een stapje vooruit te helpen.

Chemistry Class

Ons verhaal

Wisselkracht is een oplossing ontstaan uit de Nationale DenkTank 2021. Stichting de Nationale DenkTank organiseert ieder jaar een denktank en selecteert daarvoor twintig frisse (veelal net afgestudeerde) denkers om aan de slag te gaan met een taai maatschappelijk vraagstuk. Onder begeleiding van McKinsey & Company en middels vele interviews, enquetes en discussies met experts uit alle lagen van het veld worden de grootste knelpunten van het jaarthema scherp in beeld gebracht en samengebracht in een onafhankelijke en gedegen analyse. Vervolgens worden op basis van deze knelpunten innovatieve oplossingen bedacht

Stichting Wisselkracht | Pien en Victor

De oprichters van Wisselkracht, Pien en Victor, namen beiden deel aan de editie van 2021, welke zich richtte tot de kwaliteit van het Nederlands onderwijssysteem (https://ndt21.nl/). Tijdens de analysefase kwamen meerdere knelpunten naar voren welke de basis hebben gevormd voor Wisselkracht. Inmiddels is Wisselkracht een losse en onafhankelijke entiteit, voortgezet vanuit een passie voor het onderwijs en het vertrouwen dat het samenwerking en kennisdeling een essentiële ingrediënt is voor het huidige onderwijssysteem.

Ons team

Onafhankelijkheid. Expertise. Passie.

Dit is het team dat Wisselkracht mogelijk maakt. Een groep gedreven enthousiastelingen die vol passie keihard werken aan het succes van de Wisselkracht om daarmee het Nederlandse onderwijs weer een stapje vooruit te helpen. Wij geloven dat een andere omgeving kan prikkelen, inspireren en inzichten kan opleveren waarmee een nieuwe impuls kan worden gegeven aan het werkplezier en de kwaliteit van het onderwijs.

Jort, Secretaris

“Ik ben bestuurslid van Stichting Wisselkracht geworden omdat ik geloof in de kracht van een uitwisseling. Dit biedt namelijk een nieuwe omgeving; omringd door verfrissende lesmethoden, andere manieren van samenwerken en aanvullende inzichten over interacties met leerlingen. Het geeft ruimte voor kennisuitwisseling, reflectie en bovenal, ontwikkeling van de leerkracht. Het doel? Bij te dragen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Mijn ambitie? Samen met de medebestuurders en de directie zo goed mogelijk de uitwisseling faciliteren in heel Nederland.”

Rachel, Voorzitter

Leren van en met elkaar! Niet stiekem gluren bij de buren, maar mijn nieuwsgierigheid delen en mijn onderwijsvragen en obstakels in het vak van docent delen en onderzoeken. Déze mogelijkheid had ik ook willen hebben, toen ik nog voor de klas stond, jaren geleden. Daarom ben ik blij dat ik vanuit mijn functie als Voorzitter van Bestuur hierbij betrokken ben en ik dit vanaf de zijlijn mag aanjagen! Wisselkracht biedt een fantastische kans om veel meer te leren van en met elkaar, waarbij de docent zich alleen maar hoeft te focussen op dat waar hij/zij nieuwsgierig naar is op de andere school. We hebben elkaar nodig om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en laat dit nu een van die goede stappen zijn!

Geertje, Secretaris

“Ik zet mij graag in voor Stichting Wisselkracht omdat ik denk dat lerarenuitwisseling een super mooie manier is om tussen scholen kennis en kunde uit te wisselen. Mijn drijfveer is betekenisvol onderwijs. Het oprekken van de eigen leeromgeving is daarin een krachtig middel: het leren beperkt zich niet tot de muren van de eigen school: ook daarbuiten worden leerervaringen opgedaan. Scholen mogen dit stimuleren voor hun leerlingen maar ook voor hun medewerkers.”

Wisselkracht wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners

Stichting Wisselkracht | GKA
Stichting Wisselkracht | SNZ
Stichting Wisselkracht | Rotterdam
Stichting Wisselkracht | TLN

Op de hoogte blijven óf benieuwd naar meer informatie?