Wat doen we
verbinden in het onderwijs!
Samenwerken in een simpel jasje
Wisselkracht helpt onderwijsprofessionals en scholen om vragen om te zetten in kansen door het creëren van verbinding met scholen in de buurt. In de praktijk houdt dit in dat wij - in samenspraak - ontzorgen bij het ontwerpen en begeleiden van trajecten rondom puzzels waar men in het onderwijs tegenaan loopt. Daarin koppelen wij de nieuwsgierigheid van onderwijsprofessionals naar een andere werkomgeving, aan een onderwijsvraagstuk van de school.
We doen dit door eerst, op lokaal niveau, uit te zoomen en de verbinding aan te gaan met scholen uit de buurt. Praktisch betekent dit dat de deelnemers letterlijk buiten de muren van hun eigen school treden om op ontdekkingstocht te gaan. Lopen anderen ook aan tegen dit probleem? Of hebben zij hier wellicht al stappen in gezet? Vervolgens gaan we gezamenlijk op zoek naar antwoorden door van én met elkaar te leren. Wat werkt wel, wat werkt niet en vooral waarom?
Ten slotte gaan we terug naar de eigen school. Hoe nemen we de nieuwe inzichten mee en passen we die aan aan de unieke cultuur en identiteit van eigen school zodat deze op een duurzame manier kunnen worden ingezet?
"Een deel van onze leerlingen blijkt ondanks goede resultaten op het PO toch moeite te hebben om goed mee te komen in de eerste periode op het VO."
Kernwaarden Wisselkracht aanpak
Unieke invalshoek door samenwerking met andere scholen
​
Vanuit de behoefte van de onderwijs-professional met oog op ontwikkeling
Concrete initiatieven met een positieve insteek
"Een leerkracht bij ons heeft aangegeven zich te willen oriënteren op een overstap buiten de school. Wij vinden dit best spannend maar willen hierin wel graag faciliteren."
Thema's binnen Wisselkracht
De projecten van Wisselkracht hebben uiteenlopende thema's, van grote overkoepelende vraagstukken tot kleinere persoonlijke ontwikkelkansen.
Doorlopende leerlijn
Horizon verbreding
Basisvaardigheden
"Wij ontvangen vanuit het PO leerlingen die allerlei verschillende onderwijsvormen hebben genoten. Hoe spelen wij hier op het VO het beste op in?"
Waarom Wisselkracht?
Meer samenwerking en kennisdeling tussen scholen heeft een positief effect op de kwaliteit van onderwijs (McKinsey, 2020).
I. Het stimuleren van samenwerking en kennisdeling
Het creëren van ontwikkelingsmogelijkheden voor leerkrachten kan leiden tot een verminderde uitval van (startende) leerkrachten en tegelijkertijd bijdragen aan de onderwijskwaliteit (Staat van het Onderwijs, 2023).
II. Creëren van ontwikkelings-mogelijkheden
Er bestaat een groeiende behoefte naar arbeidsmobiliteit in het onderwijs. Dit biedt kansen voor persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten én maakt bovenal het beroep van leerkracht aantrekkelijker (Onderwijsraad, 2018).
"Wij komen als directeuren al langere tijd regelmatig bij elkaar over de vloer. We willen de samenwerking graag uitbreiden maar zijn zoekende naar een concrete invulling."
III. Bevorderen van arbeidsmobiliteit
Het effect van Wisselkracht
Scholen werken nog vaak als individuele eilandjes waardoor kansen blijven liggen. Daarnaast worden ontwikkelingsmogelijkheden en arbeidsmobiliteit niet altijd genoeg gefaciliteerd. Hierdoor blijven kansen tot het verbeteren van de onderwijskwaliteit liggen! Met Wisselkracht proberen we hierin verschil te maken. Voor jou, jouw school en jouw leerlingen.
Laten we samen bruggen bouwen!
Voor onderwijsprofessionals
Wisselkracht biedt jou een tijdelijke, nieuwe werkomgeving, waardoor jij ervaring kunt op doen met bijvoorbeeld een andere leerlingenpopulatie, nieuwe (digitale) lesmethode of ander onderwijsconcept. Daarnaast draagt de uitwisseling - door middel van meerdere werksessies - bij aan de perfect voorbereiding en jouw persoonlijke ontwikkeling. En dat allemaal binnen een gekaderde uitdaging en onder de juiste begeleiding.
Voor scholen
Wisselkracht biedt de mogelijkheid tot het behoud en aantrekken van talent binnen jouw team. De opzet van het programma van Wisselkracht zorgt voor een mooie investering in de didactische vaardigheden van jouw professionals en draagt daarmee bij aan de continue verbetercultuur. Bovendien draagt een deelname bij aan een structurele verspreiding van best-practices tussen scholen.
Energie
Inzicht
Doel
Onderzoek
Kwaliteit
"Wij zijn heel erg benieuwd hoe andere scholen hebben vormgegeven aan bepaalde taakomschrijvingen."