Wat doen we

Stichting Wisselkracht | Verbinden

verbinden in het onderwijs!

Samenwerken in een simpel jasje

Wisselkracht helpt onderwijsprofessionals en scholen om vragen om te zetten in kansen door het creëren van verbinding met scholen in de buurt. In de praktijk houdt dit in dat wij - in samenspraak - ontzorgen bij het ontwerpen en begeleiden van trajecten rondom puzzels waar men in het onderwijs tegenaan loopt. Daarin koppelen wij de nieuwsgierigheid van onderwijsprofessionals naar een andere werkomgeving, aan een onderwijsvraagstuk van de school.
We doen dit door eerst, op lokaal niveau, uit te zoomen en de verbinding aan te gaan met scholen uit de buurt. Praktisch betekent dit dat de deelnemers letterlijk
buiten de muren van hun eigen school treden om op ontdekkingstocht te gaan. Lopen anderen ook aan tegen dit probleem? Of hebben zij hier wellicht al stappen in gezet? Vervolgens gaan we gezamenlijk op zoek naar antwoorden door van én met elkaar te leren. Wat werkt wel, wat werkt niet en vooral waarom?
Ten slotte gaan we terug naar de eigen school. Hoe nemen we de nieuwe inzichten mee en passen we die aan aan de unieke cultuur en identiteit van eigen school zodat deze op een duurzame manier kunnen worden ingezet?

"Een deel van onze leerlingen blijkt ondanks goede resultaten op het PO toch moeite te hebben om goed mee te komen in de eerste periode op het VO."

Stichting Wisselkracht | Onderwijsvraagstukken

Kernwaarden Wisselkracht aanpak

Unieke invalshoek door samenwerking met andere scholen

Stichting Wisselkracht | Samenwerken

Vanuit de behoefte van de onderwijs-professional met oog op ontwikkeling

Concrete initiatieven met een positieve insteek

Stichting Wisselkracht | Persoonlijke ontwikkeling
Stichting Wisselkracht | Concrete initiatieven

"Een leerkracht bij ons heeft aangegeven zich te willen oriënteren op een overstap buiten de school. Wij vinden dit best spannend maar willen hierin wel graag faciliteren."

Thema's binnen Wisselkracht

De projecten van Wisselkracht hebben uiteenlopende thema's, van grote overkoepelende vraagstukken tot kleinere persoonlijke ontwikkelkansen.

Stichting Wisselkracht | Basisvaardigheid Taal
Stichting Wisselkracht | Basisvaardigheid Rekenen
Stichting Wisselkracht | Basisvaardigheid Burgerschap
Stichting Wisselkracht | Basisvaardigheid digitale vaardigheid

Doorlopende leerlijn

Stichting Wisselkracht | Doorlopende leerlijn
Stichting Wisselkracht | Horizon verbreding

Horizon verbreding

Basisvaardigheden

"Wij ontvangen vanuit het PO leerlingen die allerlei verschillende onderwijsvormen hebben genoten. Hoe spelen wij hier op het VO het beste op in?"

Waarom Wisselkracht?

Stichting Wisselkracht | Samenwerking en kennisdeling

Meer samenwerking en kennisdeling tussen scholen heeft een positief effect op de kwaliteit van onderwijs (McKinsey, 2020).

I. Het stimuleren van samenwerking en kennisdeling

Het creëren van ontwikkelingsmogelijkheden voor leerkrachten kan leiden tot een verminderde uitval van (startende) leerkrachten en tegelijkertijd bijdragen aan de onderwijskwaliteit (Staat van het Onderwijs, 2023).

II. Creëren van   ontwikkelings-mogelijkheden

Stichting Wisselkracht | Persoonlijke ontwikkeling
Stichting Wisselkracht | Arbeidsmobiliteit

Er bestaat een groeiende behoefte naar arbeidsmobiliteit in het onderwijs. Dit biedt kansen voor persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten én maakt bovenal het beroep van leerkracht aantrekkelijker (Onderwijsraad, 2018).

"Wij komen als directeuren al langere tijd regelmatig bij elkaar over de vloer. We willen de samenwerking graag uitbreiden maar zijn zoekende naar een concrete invulling."

III.  Bevorderen van arbeidsmobiliteit

Het effect van Wisselkracht

Scholen werken nog vaak als individuele eilandjes waardoor kansen blijven liggen. Daarnaast worden ontwikkelingsmogelijkheden en arbeidsmobiliteit niet altijd genoeg gefaciliteerd. Hierdoor blijven kansen tot het verbeteren van de onderwijskwaliteit liggen! Met Wisselkracht proberen we hierin verschil te maken. Voor jou, jouw school en jouw leerlingen.

Stichting Wisselkracht | Verbinden in het onderwijs

Laten we samen bruggen bouwen!

Voor onderwijsprofessionals

Wisselkracht biedt jou een tijdelijke, nieuwe werkomgeving, waardoor jij ervaring kunt op doen met bijvoorbeeld een andere leerlingenpopulatie, nieuwe (digitale) lesmethode of ander onderwijsconcept. Daarnaast draagt de uitwisseling - door middel van meerdere werksessies - bij aan de perfect voorbereiding en jouw persoonlijke ontwikkeling. En dat allemaal binnen een gekaderde uitdaging en onder de juiste begeleiding.

Voor scholen

Wisselkracht biedt de mogelijkheid tot het behoud en aantrekken van talent binnen jouw team. De opzet van het programma van Wisselkracht zorgt voor een mooie investering in de didactische vaardigheden van jouw professionals en draagt daarmee bij aan de continue verbetercultuur. Bovendien draagt een deelname bij aan een structurele verspreiding van best-practices tussen scholen.

Stichting Wisselkracht | Geeft energie

Stichting Wisselkracht | Werkt doelgericht
Stichting Wisselkracht | Geeft inzicht

Inzicht

Stichting Wisselkracht | Werkt onderzoeksgericht

Stichting Wisselkracht | Stimuleert onderwijskwaliteit

Kwaliteit

"Wij zijn heel erg benieuwd hoe andere scholen hebben vormgegeven aan bepaalde taakomschrijvingen."

Op de hoogte blijven óf benieuwd naar meer informatie?