Wat gaan jullie morgen doen?

Stichting Wisselkracht | Projecten

Zoveel mensen, zoveel dromen

Elk project van Wisselkracht is uniek. Er is daarom ook geen standaard programma. Hieronder een greep uit onze projecten die als inspiratie dienen. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie wensen? Kom in contact!

Stichting Wisselkracht | Durf te dromen!

Jouw taak, mijn taak

Tijdens dit project wilden twee middelbare scholen meer te weten komen over de praktische invulling van de functie leerlingcoördinator. Welke taken horen daar nu wel en niet bij en welke uitdagingen kom je binnen deze functie tegen? Tijdens deze kleinschalige uitwisseling wisselden in totaal 6 deelnemers, voor een fulltime week, van werkplek. Doormiddel van een voorbereidende en afsluitende sessie werden zij voorbereid op het traject en werd gereflecteerd op de opgedane ervaringen. Het was voor iedereen een leerzaam ervaring. Aan beide kanten werd inspiratie opgedaan om de taakomschrijving te verbeteren en werden bepaalde praktische handvatten met elkaar gedeeld. Ten slotte werden vervolgafspraken gemaakt om de samenwerking ook in de toekomst voor te zetten.

VO-VO

Fulltime

Wisselen

SBO in zicht

Tijdens dit project was een basisschool geïnteresseerd in hoe andere scholen praktisch vormgeven aan leerlingen die meer tijd, ruimte en aandacht behoeven. Daarnaast had één van leerkrachten aangegeven een mogelijke overstap te willen maken naar een andere school. Om in beide behoeften te voorzien is een traject opgezet waarbij de desbetreffende leerkracht verspreid over een langere periode enkele dagen mee zal lopen op een school waarin zij al verder zijn rondom het intern opvangen van leerlingen met een vergelijkbaar profiel.

PO-PO

Parttime

Bezoeken

In een studiedag verbonden

Tijdens dit project wilden de directeuren van drie basisscholen en drie middelbare scholen de volgende stap zetten in hun samenwerking. Dit heeft uiteindelijke vorm gekregen doormiddel van een gezamenlijke studiedag met in totaal 400 leerkrachten. Het thema van de dag: "Concrete handvatten voor het versterken van de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap én de algemene samenwerking en kennisdeling in het PO, het VO en daartussen". Hierbinnen hebben wij de inhoudelijke vormgeving van de dag op ons genomen. Het resulteerde in een programma met 2 keynotes, 30 verschillende workshops rondom de basisvaardigheden en een gezamenlijke werksessie waarbij gericht verbinding word gemaakt met collega's van verschillende scholen.

PO-VO

Studiedag

Workshops

Op de hoogte blijven óf benieuwd naar meer informatie?